שן שבורה – חשיבות הטיפול המהיר והנכון

שן שבורה – חשיבות הטיפול המהיר והנכון

1 מכל 4- שן שבורה

חבלה בשן יכולה להוביל לשבירה ומכאן לצורך לטפל בה. לרוב, החבלה תפגע באחת מהשיניים הקדמיות ואחד מתוך ארבעה אנשים עלול להיפגע באופן שידרוש השלמה של השן. מכה יכולה לגרום למצב של שן או שיניים שבורות באופן מידי והיא יכולה להוביל לסדק של השן או השיניים. בכל מקרה יש לטפל בבעיה בהקדם, אך אופן הטיפול יקבע בהתאם לאופיו של השבר.

שלב ראשון של הטיפול – הבנת הבעיה

בכל מה שנוגע אל השבר, חשוב קודם כל להבין מה הבעיה. לעתים יהיו מספר שיניים שבורות ולעתים רק אחת. הדבר הראשון שיתבצע במרפאה הוא לאתר את אופן הפגיעה, את חומרתה ובהתאם אפשר יהיה לקבוע מהו הטיפול המומלץ. באופן כללי ניתן להבחין בין שתי הפגיעות הבאות:

שבר בשן ללא פגיעה בעצב- במקרה כזה הטיפול יחשב לפשוט וזול יחסית. הרופא ימליץ על אחת מבין השיטות כדי לבצע השלמה של השן ולרוב לא יהיה כל צורך לבצע טיפול שורש. שיטה אחת תהיה השלמה והשנייה תהיה ציפוי של כל השן והשלמה של החלק החסר. ההחלטה באיזו מבין השיטות לבחור תתבצע בהתאם לתוצאה הרצויה ובהתאם לאופי הפגיעה.

שן שבורה ועצב פגוע- ברגע שלא רק השן נפגעה אלא גם השורש, הטיפול חייב לכלול אותו. במקרה זה יש צורך לבצע טיפול שורש ולאחר מכן לבצע עבודת שיקום שתכלול יצירת המבנה והנחת הכתר. כמובן, אפשר לקבל החלטה על טיפול זה רק לאחר ביצוע בדיקה יסודית של כל שן שבורה ותוך שימוש באמצעי הדמיה מתאימים.

חשיבות הטיפול בשן

במקרה של שן שבורה הדחייה בטיפול עלולה לפגוע בחלל הפה. מעבר לכאב שמופיע בזמן השבר ומעבר לכך שמדובר במראה שאינו אסתטי, אי הטיפול עלול להוביל להחמרה וליצירת בעיה דנטלית מורכבת יותר. השן שנשברה תהיה חלשה יותר, מה שיכול להוביל להתנדנדות שלה ובסופו של דבר לנפילה מוחלטת שלה.

כמו כן, שיניים שבורות יכולות להיות כר להתפתחות של דלקת במוך, באזור עלולה להתפתח עששת ובסופו של דבר השיניים הנמצאות בסמוך לאלו שנפגעו, יכולות גם הן להיפגע. חשוב מאד להקדים את הטיפול גם כאשר נראה כי הנזק האסתטי אינו חמור.

כיצד לפעול עד לפגישה עם הרופא?

שן שבורה לא נשברת אצל רופא השיניים. לכן, עד להגעה למרפאה מומלץ לאמץ את ההנחיות הבאות:

  • משככי כאבים – שן שבורה יכולה להיות כואבת מאד. לרוב מדובר בחבלה והמכה יכולה להשפיע גם על החניכיים. ניתן להשתמש במשככי כאבים על פי ההוראות. אם מדובר בילדים קטנים יש להציע משככי כאבים המתאימים לילדים (ורצוי כאלה שמוכרים להורים והיו בשימוש בעבר).
  • שטיפת הפה – ברגע שהשן נשברת הפה נמצא במצב חשוף יותר ולכן יש לשמור על היגיינה. מומלץ לבצע שטיפות מי מלח אם הדבר אפשרי (ילדים יתקשו יותר לשתף פעולה אך רצוי להנחות אותם לעשות זאת). בכל מקרה חשוב מאד לצחצח שיניים גם עם שיניים שבורות.
  • בחירה במזון רך – זהו אינו הזמן להתעקש על מזון מאתגר לאכילה. ככל האפשר יש להעדיף מזון רך ובכל מקרה יש להעלות את המודעות לאכילה ולהימנע מאכילה עם שן שבורה (מומלץ להתרכז באכילה ולהימנע מהסחות דעת כמו טלוויזיה).
  • מסטיק – במידה והשבר גרם לשן להיות חדה ומשוננת היא עלולה להוביל לחתך של הלשון. לכן, עד להגעה לרופא ניתן להשתמש במסטיק ללא סוכר ולכסות את השבר כך שהוא לא יגרום לחתכים של הלשון או של החייך.

נראות חלל הפה לאחר הטיפול

ישנם סוגי טיפולים שונים במקרה של שן שבורה וההחלטה באיזה מהם לבחור תתקבל רק לאחר אבחון. בין הטיפולים ניתן לבצע סתימה לבנה, השלמה באמצעות חרסינה, השלמה באמצעות כתר או טיפול קומפוזיט. בכל מקרה המטרה היא לבחור בטיפול שיעניק לחלל הפה מראה שלם של שיניים זהות זו לזו.

בחירה בטיפול הנכון תוביל לכך שלא יהיה אפשר לזהות כי התבצעה פעולה כלשהי ולכן אפשר לחזור ולחייך בפה מלא. עלייך לזכור כי כמעט 25% מהאנשים שברו בשלב זה או אחר של חייהם שן או שיניים. גם במקרה של שן שבורה אפשר להמשיך לתפקד באופן מלא כאשר כל שיהיה עלייך לעשות הוא להקפיד לשמור על הוראות הרופא בסיום הטיפול.

הוראות לטיפול בתום הטיפול

הרופא ייתן לך הוראות כיצד לפעול בסיום הטיפול. כיוון שכל שן או שניים שבורות דורשות טיפול שונה כך ייתכן והוראות ההחלמה יהיו שונות. בכל מקרה יש לשמור תמיד על היגיינת הפה ולזכור להגיע לבדיקות תקופתיות על מנת לבדוק כי ההשלמה או טיפול השורש במצב טוב. חשוב מאד לפנות אל המרפאה עם כל שאלה ולא להסס להעלות אותן.

הקליניקה של ד”ר לרי

בקליניקה מחכה לך צוות מקצועי עם ניסיון בטיפול שן שבורה. אנו מבצעים את כל סוגי הטיפולים הנדרשים וזאת לאחר אבחון מקדים. נשמח לעמוד לרשותך עם כל שאלה ולקבוע טיפול בהקדם על מנת למנוע החמרה במצב האזור. לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר או להשאיר את פרטייך כאן באתר.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​