סרטן בחלל הפה – סימנים מוקדמים ובדיקה מקצועית

סרטן חלל הפה

מחלת הסרטן מזוהה לא פעם עם מעשנים, אך לא תמיד בצדק. בעוד שהעישון עלול להגביר את הסיכוי לסרטן, אפשר לראות את המחלה גם אצל אנשים שמעולם לא עישנו. היום ידוע כי סרטן בחלל הפה עלול לתקוף כל אחד ואחת, ללא כל קשר לעישון ולצערנו ללא כל קשר לשמירה על היגיינת הפה.

ככל שהסרטן מתגלה בשלב מוקדם יותר כך יהיה קל יותר לטפל בו. בשלבים מאוחרים, יהיה גם קשה יותר לטפל בו ובשלבים אלו יתווסף לגידול גם יופיע כאב ולעתים מגבלה בתנועה של חלל הפה.

רקע על המחלה

בעשורים האחרונים המודעות למחלת הסרטן נמצאת בעליה וידוע על יותר ויותר מקרים וסוגים של המחלה. מדי שנה מאובחנים מאות אלפי חולים בסרטן הנמצא בחלל הפה ולמעשה הוא מהווה כ-3% מהגידולים אצל הגברים וכ-2% אצל נשים. מקרי סרטן בחלל הפה נפוצים יחסית אצל צעירים שגילם לא עולה על 50. הגידול הסרטני יכול להופיע באזורים שונים בפה: על הלשון, החניכיים והשקדים.

היום יודעים כי ישנם מספר גורמים אשר יכולים להיות מקושרים לנוכחות של סרטן באזור חלל הפה. בין הגורמים הביולוגים נמצאת נוכחות של הקנדידה שמפרישה חומר מסרטן ויכולה להשפיע על התפתחות הסרטן (כאשר היא משולבת עם גורמים נוספים). נגיף הפפילומה האנושי גם הוא יכול להיות גורם אשר ישפיע על המחלה.

מצב של דיכוי חיסוני וחולשה יכול גם להוביל להתפתחות הסרטן, גם באזור של חלל הפה. אפשר לראות כי אנשים אשר סובלים מסיבות שונות מדיכוי חיסוני נמצאים בקבוצת סיכון לפתח את הסרטן. אנשים אשר סובלים מחולשה לאורך זמן ושסובלים מחוסרים תזונתיים יכולים גם הם להיות בקבוצת סיכון.

מאפייני המחלה

סרטן בחלל הפה לא מבדיל בין אנשים צעירים למבוגרים. בנוסף, אף על פי שהמודעות לעישון גדלה, לא ניתן להבחין בירידה במספר החולים.

אי אפשר להצביע על גורם אחד אשר מוביל לסרטן ולכן כל אדם חייב להיות מטופל ולבצע מעקבים כדי לזהות ולטפל בה בשלב מוקדם ככל האפשר. כיוון שיש קורלציה בין זיהוי מוקדם לבין היכולת לטפל בסרטן, חשוב להכיר את סימני האזהרה:

• פצעים בשפה – פצעים יכולים להיראות כמו אפטות ולכן לבלבל. במקרה והפצעים לא עוברים או שיש חזרה שלהם שוב ושוב, יש לגשת לבדיקה אצל הרופא.
  • כתמים – הכתמים יכולים להופיע על הלשון, השפתיים, החניכיים ואפילו על השקדים. צבעם יכול להיות אדום או לבן והם יכולים להצביע על הימצאות סרטן בחלל הפה.
  • נפיחות – נפיחות של חלל הפה ושל הלסת יכולים להצביע על הימצאות של סרטן ומחייבים בדיקה. לעתים הנפיחות תהיה נקודתית כמעין גוש או התעבות של השפה ואלו חלק מהסימנים המוקדמים.
  • אובדן שיניים – אובדן של השיניים או התנדנדות יכולים להצביע על התפתחות של סרטן באזור חלל הפה. במקרה והשיניים נחלשות, יש לגשת למרפאה ולבקש לעבור בדיקה.

חשיבותן של בדיקות רפואיות תקופתיו

אחד הדברים שכדאי לדעת על סרטן בחלל הפה הוא שלא קל לזהות אותו. לא תמיד מופיעים סימנים מוקדמים וגם אם אלו מופיעים, אפשר לקשר אותם לשלל בעיות שונות. כמו כן, המחלה הייתה עד לא מזמן מזוהה עם מעשנים ועם אנשים שלא שמרו על היגיינת הפה. היום ברור כי ישנו נזק משמעותי לעישון וכי חשוב לשמור על היגיינה, אך ישנם אנשים אשר חולים בסרטן שלא עישנו מעולם ושהקפידו לצחצח שיניים על פי ההמלצות.

הדרך הטובה ביותר לטפל בסרטן היא לזהות אותו בשלב מוקדם ככל האפשר. בבדיקה תקופתית אצל הרופא והשיננית תתבצע בחינה כללית של חלל הפה. במקרה ומופיעים סימנים שיכולים להעיד על הימצאות סרטן בחלל הפה הרופא יבצע בדיקות מקיפות על מנת לשלול את נוכחותו או לחילופין להמליץ על טיפולים מתאימים.

עריכת בדיקה וטיפול בהתאם לתוצאות

הדרך הטובה ביותר לזהות את הסרטן בשלב מוקדם היא להגיע לטיפולים משמרים באופן קבוע. המודעות לסרטן היא משמעותית ויכולה להשפיע על ההחלטה שלך להגיע אל המרפאה. הדרך הטובה ביותר לשמור על חלל הפה היא להגיע על פי ההמלצות והרופא יוכל במהלך הבדיקה השגרתית גם לבחון אם ישנה התפתחות של סרטן באזור חלל הפה.

במקרה ומופיע אחד מהתסמינים שצוינו למעלה, חשוב להגיע לבדיקה. אין זה אומר כי כל גירוי ופצע בחלל הפה מצביע על סרטן בחלל הפה, אלא אומר שיש להתייחס אליו ולהגיע אל המרפאה. בהתאם לבדיקה המקיפה ותוצאותיה אפשר יהיה לקבל החלטה כיצד לפעול.