כאבי שיניים – הגורמים, הטיפול ובחירת המרפאה הנכונה

כאב שיניים

כאבי שיניים יכולים להיגרם מסיבות שונות וכמעט כל אדם יחווה בשלב זה או אחר של חייו כאב כלשהו בשיניים. בריאות השיניים, הפה והלסת משפיעה על חיינו באופן משמעותי. פה בריא מעלה את הביטחון העצמי כיוון שאנחנו מרגישים בנוח לחייך ולדבר עם אנשים. פה כואב משליך על שאר מערכות הגוף וגם על הרגש שלנו.

כדאי לדעת כי לא כל כאב בא מאותו מקור ולא כל אחד יטופל באותו האופן. זו הסיבה שחשוב להגיע אל הרופא בהקדם האפשרי ובכל מקרה לא לדחות טיפול במקרה של כאבי שיניים.

כאבי שיניים – הגורמים

ישנם שלל גורמים אשר מתבטאים בכאב בשיניים. המוכרים שבהם היא מחלת העששת אשר יוצרת לרוב חורים בשיניים ופגיעות פיזיות. בנוסף אליהם, הכאב יכול להיות תוצאה של תזוזה בפה, צמיחת שיניים ועוד. הגורמים לכל אלו יהיו לעתים טבעיים לחלוטין ובלתי נשלטים ובמקרים אחרים יהיו גורמים שניתן לנסות לשלוט בהם כמו במקרה של מחלת העששת שניתן לנסות למנוע אותה בעזרת שמירה על היגיינת הפה והגעה לביקורים קבועים אצל רופא השיניים.

סוגי כאבי שיניים

ישנם סוגים שונים של כאבי שיניים וכל כאב יכול להצביע על בעיה אחרת של חלל הפה והשיניים. עם זאת, חשוב לדעת כי כל כאב הוא סיבה להגיע אל המרפאה.

· כאב בעת אכילת מתוקים:במקרה כזה ככל הנראה ישנם חורים בשיניים הנובעים בשל מחלת העששת. לרוב, לא מדובר על כאבי שיניים קבועים וביצוע סתימה תהיה כנראה הטיפול המתאים.

· כאב בזמן האוכל: כאבי שיניים בזמן האוכל או נקישה על השן מצביעים לרוב על הימצאות של דלקת שכבר החלה להתפשט מקצה השורש. כמו כן, יכול להיות שמדובר על שבר ובמיוחד אם מכה או חבלה קדמה לכאב. יש לבצע אבחון מקיף על מנת לקבל את ההחלטה כיצד לטפל במקום אך פעמים רבות יהיה צורך לבצע טיפול שורש.

· רגישות לחום או קור: יכולת להיות מספר סיבות לכך שהשיניים רגישות לחום או קור ולכך שמופיעים כאבי שיניים בשתייה או אכילת מאכלים אלו. הסיבות יהיו חור בשן, נסיגת חניכיים או שחיקה שלהן. במקרה של טיפול מוקדם לרוב סתימה תהיה מספקת אך אם זו לא תתבצע לעתים יהיה צורך לבצע טיפול שורש.

· כאבים חזקים ללא סיבה נראית לעין: כאשר מופיעים כאבי שיניים ללא כל גירוי או סיבה ברורה, יכול להיות שמדובר בדלקת באזור המוך של השן או בלסת. במקרה זה נדרש לרוב טיפול שורש אשר במהלכו יסולק הזיהום ותתבצע סתימה של האזור בסיום התהליך.

אבחון של מקור הכאב

הדרך לאבחן את הבעיה הקשורה בשיניים או בחלל הפה מתחילה קודם כל בתשאול. הדבר הראשון שהרופא ירצה לדעת הוא התחושה שלך והאם ידוע לך על פעולה שהובילה לכאב (כלומר האם מדובר בחבלה). כל המידע שיתקבל על ידך יועיל ולאחריו אפשר יהיה להתחיל לבדוק את מקור הכאב.

כאב שיניים ידרוש התייחסות מצדך וכמובן מצד הרופא. בתחילה הרופא יוכל לבחון את מצב הפה על ידי הסתכלות על הפה והשיניים. הוא יבקש ממך לשבת על הכיסא וישתמש בכלים לבדיקה שאינה כוללת כאב. לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל לבצע בדיקות מקיפות יותר ולהשתמש באמצעי הדמיה.

הדמיה תתבצע כמעט לפני כל טיפול שיניים כיוון שזו הדרך של הרופא לדעת לא רק איפה כואב ומה גורם לכאב אלא גם להבין כיצד לטפל בו בצורה הנכונה. במקרה של כאבי שיניים אי אפשר להניח הנחות לפני הטיפול ואין דמיון בין טיפול אחד לאחר.

טיפולי שיניים

ישנם שלל טיפולי שיניים כאשר אפשר לחלק אותם לשניים: טיפולים משמרים וטיפולים אקוטיים. הגעה באופן קבוע אל רופא השיניים יחד עם שמירה על היגיינה טובה של חלל הפה, היא הדרך הטובה ביותר להבטיח הרחקה של כאבי שיניים. לא במקרה מבצע הרופא טיפולים משמרים ומומלץ להגיע אל המרפאה לפחות פעם בשנה (או יותר אם ניתנה המלצה על כך). אל המרפאה יש להתחיל להגיע בגיל צעיר ולהורים צעירים מומלץ להגיע לצורך קבלת הדרכה כבר כשיוצאת השן הראשונה של התינוק.

טיפולים אקוטיים ובהם טיפולים נגד עששת, טיפולי שורש, השתלות ואחרים, יתבצעו לאחר שברור מהי הבעיה ותתקבל החלטה על אופן הטיפול. כמובן, כל זאת לאחר תשאול, אבחון ולאחר שרופא השיניים ייתן את ההמלצות שלו ויענה על כל שאלותייך.

לבחור את מרפאת השיניים הנכונה

כאבי שיניים יכולים להופיע מסיבות שונות וחשוב מאד לפנות למרפאה אשר יכולה לתת מענה למגוון הבעיות. כיוון שלעתים יש צורך לבצע טיפולי שורש או השלמות (כמו במקרה של שבירת שן) מרפאה המתמחה בכך תוכל לתת לך את המענה הטוב ביותר. כמו כן, חשוב מאד לבחור במרפאה שתלווה אותך לאורך כל הדרך ותהיה זמינה לענות על כל שאלותייך.