דנטפוביה- מהו פחד מרופא שיניים ואיך ניתן להתגבר עליו?

דנטפוביה- פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים מלווה ילדים ומבוגרים. פחד זה מונע, בעיקר ממבוגרים, לקבל טיפול ולשמור על בריאות חלל הפה. אנשים אשר סובלים מפחד, נמנעים מהגעה לטיפול ובסופו של דבר גורמים להחמרה של מצבם. לא תמיד אפשר להסביר את הפחד.

יהיו כאלה שהפחד מהכאב יהיה זה שישלוט במצב ויהיו כאלה אשר הפחד מהמכשירים והדם ימנע מהם לקבל את הטיפול. אצל רבים חוסר הידיעה מפני מה שעומד לבוא הוא הפתח של הפחד.

כיצד בא לידי ביטוי פחד מרופא השיניים?

10-20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מפחד זה, אשר בעגה המקצועית נקרא “דנטופוביה”. מעבר אליהם, ישנם אנשים אשר חוששים מהטיפול והם תופסים אחוז גבוה יותר באוכלוסייה. הסיבות לפחד משתנות בין אחד לשני אך התוצאה היא זהה, הימנעות מהגעה לטיפול.

גם אנשים אשר סובלים מכאבים יכולים להתחמק מהטיפול והתוצאה היא החמרה של הבעיה. מעבר לכך שאנשים שחווים פחד מרופא שיניים לא מגיעים למעקבים ובכך הם עלולים לפספס סימנים מוקדמים של הבעיות השונות, הם עלולים להימנע מביקור גם כאשר ברור להם כי יש להם בעיה או מחלת שיניים.

הגורמים להתפתחות פחד מרופא שיניים

ישנם אנשים אשר מגיעים בקלות אל רופא השיניים, ללא כל פחד וחשש. אחרים ימנעו מהגעה אל הרופא, גם במחיר של פגיעה אישית. ישנם גורמים אשר יכולים להוביל להתפתחות הפחד ובניהם אפשר למצוא את הגורמים הבאים:

ניסיון לא מוצלח

ניסיון קודם לא מוצלח יכול להיות מפתח לפחד. במידה ועברת טיפול לא מוצלח, קיבלת יחס לא הוגן או מעלים מרופא השיניים הקודם או אם הטיפול הקודם כלל כאב במידה רבה, יכול להיות שאלו יהיו הסיבות להתפתחות הפחד. במקרה זה חשוב מאד לפנות לרופא שיניים רגיש יותר, שמבין ומכיר את הפחד ויוכל ללוות אותך לא רק מבחינה מקצועית אלא גם להיות רגיש לקושי האמיתי שלך.

טראומה קודמת שאינה קשורה לטיפול שיניים

לטראומות ופגיעות יש השפעה על החיים שלנו בצורות שונות. לכן, אפשר לראות אנשים שנפגעו מיחס קודם ממטפל או רופא ובעקבות כך פיתחו פחד מרופא שיניים. לגורם המטפל יש השפעה משמעותית ומרפאה אשר מכירה את הנושא ורגישה אליו תוכל לסייע לך.

פחד ממחטים

כיוון שטיפולים רבים כוללים שימוש במחטים, מי שחוו פחד ממחטים יכול לחוות גם פחד מרופא שיניים. בדיקה מקדימה של אופן הטיפול ושימוש בגז צחוק יכולים להקל עלייך וכדאי לבחון מול רופא השיניים אילו חלופות ואילו אמצעים יהיו בשימוש במהלך הטיפול.

העדר שליטה

המקור של הפחד יכול להשתנות בין אדם אחד לאחר. כיוון שבמהלך הטיפול למטופל אין שליטה על מה שקורה, יכול להתפתח פחד. אנשים אשר מרגישים לא בנוח לשחרר ולתת לאחרים לשלוט בסיטואציה, יכולים להימנע מביקור במרפאה. במקרה זה חשוב מאד לעבור עם המטופל על כל צעדי הטיפול, לשתף אותו וליידע אותו לפני כל צעד.

התמודדות עם הפחד

ישנן צורות שונות להתמודד עם הפחד. ניתן לגשת לטיפול רגשי או נפשי וזאת לצד התייעצות עם רופא השיניים. ניתן לבצע מדיטציה, לבצע דמיון מודרך ולהשתמש בכלים שונים כדי להפחית את הפחד. כל אלו יכולים להיות כלים מצוינים לאנשים אשר חווים בעיקר חרדה – ולא חשש מפני רופא השיניים.

במקרה של פחד מומלץ להתייעץ עם המרפאה ואפשר ליצור קודם כל קשר טלפוני. אם יש לך פחד להיכנס אל המרפאה, הצעד הראשון יהיה התייעצות טלפונית כדי לבדוק כיצד ניתן לסייע לך. ישנם אמצעים שונים אשר ניתן להשתמש בהם כדי להפחית את הפחד, אך חשוב שהמרפאה ושהצוות יתמחו בתחום ויוכלו ליישם את הידע שלהם בטיפול הפרטני שלך.

חשיבות בחירת המרפאה הנכונה

במקרה של פחד מרופא שיניים יש חשיבות עליונה לבחירת המרפאה הנכונה. חשוב שהצוות המטפל ורופא השיניים ינסו להבין את המקור של הפחד. ככל שבמרפאה יש מודעות גבוהה יותר לפחד זה, כך הצוות יוכל לעזור לך ולתמוך בך לאורך כל הטיפול.

למשל, אם הפחד שלך הוא מהלא נודע, הצוות ידע להסביר לך את התהליכים השונים מראש ויבחן איתך היכן נמצא הקושי, לפני תחילת הטיפול. אם הפחד הוא מהמכונות והרעש, אפשר יהיה להיעזר באוזניות שישקיטו את הרעש ויפחיתו את הלחץ שלך בזמן הטיפול.

במקרים מסוימים האמצעים הללו גם לא יספיקו ולכן יהיה צורך בטיפול תחת הרדמה. במקרה זה חשוב מאד לקבוע את הטיפול מראש, להיפגש לפני כן עם המרדים ולוודא כי הוא יהיה נוכח לאורך כל הטיפול וינטר אותך. בזמן זה אפשר יהיה לבצע את כל הטיפולים הנדרשים. חשוב לציין כי רק מרפאה המתמחה בתחום ושעובדת בשיתוף פעולה מלא עם רופא מרדים תוכל להעמיד לרשותך את הטיפול הטוב ביותר.

טיפול ברגישות גבוהה

הצוות שלנו מכיר את הפחד, מודע אליו ויעמיד לרשותך אמצעים שונים שכולם מיועדים להקל עלייך. נשמח לשוחח איתך, לשמוע ממך ולבחון יחדיו כיצד נוכל לעמוד לרשותך ולעזור להתגבר על פחד מרופא שיניים כדי שנוכל להעניק לך את טיפול השיניים הטוב ביותר.